Panduan Umum Karangan BM PMR
Panduan Umum Karangan BM PMR (Kertas 1 – Bahagian C – Respons Terbuka)
Pendahuluan
-keterangan ringkas perkara yang akan diberitahu dalam karangan.
-gambaran menyeluruh tentang perbincangan bahagian isi.
-perkara penting dalam pendahuluan- perlu ada ayat-ayat berikut:
Pendahuluan
-keterangan ringkas perkara yang akan diberitahu dalam karangan.
-gambaran menyeluruh tentang perbincangan bahagian isi.
-perkara penting dalam pendahuluan- perlu ada ayat-ayat berikut:
A1. Kehendak soalan dikemukakan
A2. Isu yang berkaitan dengan soalan
A3. Keterangan isu yang berkaitan dengan kehendak soalan
A4. Hala tuju soalan-sebab/ faktor/ langkah/kesan
Contoh:
(A1)Sejak kebelakangan ini isu pencemaran alam sekitar sering diperkatakan oleh masyarakat
(A2) Pencemaran sumber air, tanah, dan udara oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab menyebabkan dunia ini
seolah-olah semakin tidak selamat untuk didiami.
(A3) Walaupun pelbagai langkah telah diambil, namun isu ini seolah-olah tidak pernah menemui noktah
penyelesaiannya.
(A4) Justeru, pelbagai langkah konkrit dan tidak bersifat hangat-hangat tahi ayam perlu digembleng untuk
menangani isu lapuk ini daripada terus menghantui hidup rakyat Malaysia.
Jenis-jenis Pendahuluan
1. Pendapat tokoh-perlu relevan dan bersandar dengan fakta yang kukuh.
Contoh: Bidang aeroangkasa di Malaysia mempunyai masa depan yang cerah sejajar dengan langkah kerajaan
menghantar rakyat negara ini ke angkasa lepas. Menurut Menteri Sains,
Teknologi, dan Inovasi, Dato’ Dr. Jamaluddin Jarjis...
2. Persoalan
Contoh: Isu Mat Rempit semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini. Mengapakah isu ini terjadi? Apakah
pihak berkuasa, khususnya polis tidak berjaya dalam melaksanakan tanggungjawab mereka?
3. Definisi
-berikan takrif yang tepat/jelas terhadap pokok persoalan
Contoh: “Jenayah remaja” ditakrifkan sebagai perbuatan jenayah yang dilakukan oleh remaja yang di bawah
usia lapan belas tahun.
4. Suasana
Contoh: Sebelum menghampiri simpang bertingkat itu, kami mendapati kesesakan lalu lintas yang agak teruk.
5. Peribahasa
Contoh: Masyarakat Melayu terkenal dengan kepelbagaian peribahasanya. Peribahasa seperti “sudah gaharu
cendana pula, sudah tahu bertanya pula”, “ada padi semua kerja jadi, ada beras semua kerja deras”...
Contoh: Masyarakat Melayu terkenal dengan kepelbagaian peribahasanya. Peribahasa seperti “sudah gaharu
cendana pula, sudah tahu bertanya pula”, “ada padi semua kerja jadi, ada beras semua kerja deras”...
6. Sejarah
Contoh: Kemerdekaan Malaysia mencatatkan kisah perjuangan rakyatnya yang panjang. Bermula dengan
perjuangan yang dipelopori oleh Haji Abdul Rahman Limbong, Tuk Janggut sehinggalah diteruskan oleh Ustaz
Abu Bakar Bakir dari Gunung Semanggol...
7. Isu Semasa
-perlu dikaitkan dengan isu semasa yang sedang berlaku (berkait dengan peristiwa)
Contoh: Peningkatan kadar tol lebuh raya baru-baru ini telah mencetuskan polemik dalam kalangan rakyat di
negara ini.
8.Gabungan – menggabungkan semua jenis pendahuluan di atas.
Pengembangan Isi
-komponen penting- mesti diolah dengan baik/ berkesan
-berdasarkan panduan:
Pengembangan Isi
-komponen penting- mesti diolah dengan baik/ berkesan
-berdasarkan panduan:
1.Isi+Huraian+Contoh
(I+H+C)
2. 5W, 1H
(What, When, Where, Why, Who, How/ Apa, Mengapa, Bagaimana, Bila, Siapa, Di mana)
3. IMPAK
( I – Isi/ Langkah, M – Mengapa/ Sebab, P – Proses/ Cara/ Bagaimana, A – Alibi/ Contoh, K – Kesan / Akibat)
4. PUNCA (P - Punca/ Isi, U – Ulasan/ Huraian, N – Narrate/ Bagaimana, C – Contoh/ Bukti, A – Akibat/ Kesan)
Teknik Pengembangan Isi
-A1. Isi pokok diuatarakan
-A2. Mengapa berlaku/ perkara yang mahu disampaikan.
-A3. Bagaimana perkara itu boleh berlaku
-A4. Huraian urutan peristiwa itu berlaku.
-A5. peleraian isu/ beralih kepada idea/ isi baru (melalui penanda wacana – sungguhpun, walaupun, namun
begitu, di samping itu...)
Contoh Pengembangan Isi
1. Deduktif (I+H+C)
- Sebagai pengguna, kita mestilah membuat perancangan sebelum... Contohnya, apabila menjelang musim perayaan, masyarakat sering berbelanja...
-A2. Mengapa berlaku/ perkara yang mahu disampaikan.
-A3. Bagaimana perkara itu boleh berlaku
-A4. Huraian urutan peristiwa itu berlaku.
-A5. peleraian isu/ beralih kepada idea/ isi baru (melalui penanda wacana – sungguhpun, walaupun, namun
begitu, di samping itu...)
Contoh Pengembangan Isi
1. Deduktif (I+H+C)
- Sebagai pengguna, kita mestilah membuat perancangan sebelum... Contohnya, apabila menjelang musim perayaan, masyarakat sering berbelanja...
2. Induktif (H+C+I)
- Wang yang banyak tidak bererti kaya dan wang yang sedikit tidak bererti miskin. Yang penting bukan jumlah wang... Jadi, jelaslah bahawa pengguna memainkan peranan yang penting untukmembantu negara mengatasi masalah inflasi
3.Deduktif-Induktif (I+H+C+I)
- Untuk mengatasi masalah inflasi...Contohnya, kerajaan perlu menghidupkan...Oleh itu, sekali lagi perlu ditegaskan bahawa kempen...
Penutup
-bahagian yang sering diabaikan.
-frasa/ ayat yang digunakan: kesimpulannya, sebagai kesimpulan, berdasarkan keterangan-keterangan tersebut, jelaslah bahawa, natijahnya, sekian terima kasih, kalau ada sumur di ladang...
-perkara penting dalam penutup:
-A1. Kesimpulan menyeluruh perbincangan
-A2. Cadangan/ saranan
-A3. Harapan tentang isu yang dibincangkan
-A4. Menyatakan pendirian tentang persoalan.
-A1. Kesimpulan menyeluruh perbincangan
-A2. Cadangan/ saranan
-A3. Harapan tentang isu yang dibincangkan
-A4. Menyatakan pendirian tentang persoalan.
Contoh:
(A1) Pendek kata, sikap tidak peduli umat Islam terhadap isu-isu yang berlaku di sekitar mereka menyumbang
terhadap peningkatan sumbang mahram dalam kalangan masyarakat hari ini.
(A2) Justeru, usaha-usaha pencegahan sama ada berbentuk pendidikan mahupun penguatkuasaan undang-
undang Islam perlu dilaksanakan secara menyeluruh. (A3) Sekiranya ia dapat dilaksanakan, bukanlah
sesuatu yang mustahil isu ini dapat ditangani sepenuhnya. (A4) Sudah terang lagi bersuluh, pendidikan yang
diringi penguatkuasaan undang-undang menyeluruh, mampu membentuk individu Muslim yang berjaya di
dunia dan akhirat.
* gunakan ungkapan menarik, kata-kata hikmat, peribahasa, bidalan, perumpamaan, kias ibarat, pantun, simpulan bahasa, terjemahan hadis/ al qur’an yang bersesuaian, pandangan/ kata-kata tokoh dan sebagainya yang bersesuaian pada setiap perenggan – sekurang-kurangnya SATU pada setiap perenggan
Tiada ulasan:
Ulasan baru tidak dibenarkan.